Na żadnym etacie nie zarobi się tyle, co we własnej dobrze prosperującej firmie. Z drugiej strony własna firma to spore ryzyko, a czasem zamiast zysków, trzeba liczyć straty. Czy więc warto otwierać własny biznes w branży fotograficznej?
Czy branża fotograficzna jest zyskowna?
Tak naprawdę branża fotograficzna to szerokie pojęcie. Z pewnością popyt na usługi fotografów jest duży i stale rośnie. Dużo jednak zależy od sytuacji na lokalnym rynku i tego, jaka ma być specjalizacja przyszłej firmy fotograficznej. Jeśli więc chce się otworzyć własny biznes, to wcześniej warto dokonać trochę analiz biznesowych.
Zapotrzebowanie na usługi fotografów obecnie rośnie między innymi w branży e-commerce. Właściciele sklepów internetowych są skłonni dużo zapłacić za zdjęcia produktowe, które będą się prezentować na tyle korzystnie, że zwiększą sprzedaż ich produktów.
Ile trzeba zainwestować w biznes fotograficzny?
Koszty otworzenia firmy fotograficznej bywają przeróżne. Wszystko zależy od specjalizacji i sposobu pozyskiwania klientów. Wśród kosztów pojawić się może między innymi:
- zakup aparatu fotograficznego – profesjonalny fotograf powinien mieć choć jeden aparat z górnej półki. Ponadto potrzebować będzie też statywów i innych narzędzi. Czasem niezbędny okazać może się też dron,
- wynajęcie powierzchni biurowej – każdy fotograf potrzebuje trochę miejsca na swój sprzęt, siedziby do obsługiwania klientów, czy miejsca do wykonywania sesji zdjęciowych,
- koszty marketingowe – na konkurencyjnym rynku nie przebije się nawet świetny fotograf, o ile nie będzie on w stanie odpowiednio się zareklamować,
- koszty prowadzenia firmy – składki ZUS, podatki US, ubezpieczenia, faktury za paliwo itd. – takich kosztów nie pominie się w żadnej branży.
Summa summarum koszty początkowe mogą okazać się wysokie, a przychody niewielkie. Z czasem jednak proporcje mogą się odwrócić. Zdarza się, że fotograf już po kilkunastu miesiącach prowadzenia własnej działalności osiąga dochody na poziomie kilkukrotności średniej krajowej.
Środki na inwestycje niekoniecznie muszą pochodzić z własnych oszczędności. Dostępne są bowiem dotacje, także i te oferowane przez Urzędy Pracy. W ich przypadku można uzyskać około 20 tys. złotych bezzwrotnego dofinansowania na założenie swojej firmy. Do samych kosztów działalności warto też wliczyć czas. Prowadzenie własnej firmy angażuje go dużo więcej niż praca na etacie.
Kiedy założyć własny biznes?
Własny biznes fotograficzny można założyć zawsze. Firmę otworzyć można w kilka godzin bez wychodzenia z domu. Wszystkich formalności można bowiem dopełnić za pośrednictwem Internetu. Nigdy nie warto jednak podejmować takiej decyzji pod wpływem emocji. Pomysł biznesowy powinien być zawsze gruntownie przemyślany i opierać się na racjonalnych przesłankach.
Jak pozyskać klientów?
Żaden biznes nie ma prawa istnieć bez klientów. W obecnych czasach każdy zawodowy fotograf powinien mieć swoją stronę internetową, na której znajduje się obszerne portfolio. Do promowania swoich usług w sieci można też skorzystać z kanałów mediów społecznościowych oraz działań SEO i SEM. Takowe można prowadzić samodzielnie. Najlepsze efekty uzyska się jednak wtedy, gdy nawiąże się współpracę z firmą specjalizującą się w tych obszarach.